Fredag 18.januar 2019
tips, tilbakemeldingar og stoff til Bryggja.no

Bryggja Skulekorps - Nyhende

Framside | Om oss | Nyheiter | Arrangement

Englandstur sommaren 2003

Av Dagfinn Solheim / Karin Vambeseth

Dagbok fra turen til Scarborough.

Lørdag
Oppmøte 0800 lørdag morgen ved Grendahuset. Alle var oppmøtte i tide, noko som ikkje er vanlig kost. Vi kom oss av gårde 5 min. før skjema, og det tyder på at alle var interessert i å komme seg av gårde. Vi hadde ei spisepause etter Lavik- Oppedal ferja, men det regna, så det vart ei kort pause. Ellers så var ferjene naturlege pauser på turen til Bergen. Vel framme i Bergen, så var det avlasting og innsjekking med alt utstyr og bagasje som vi hadde med. Når vi var komt i orden på båten, så var det utforsking av kva den hadde å by på. Der var det nok taxfree’en som var mest interessant. Vi hadde felles middag der vi feira 40- årsdagen til Dagfinn samtidig, med tale av Karin og kake med sprutefyrverkeri frå servitørane, og selvfølgelig nokre pakkar. Britt Anne hadde laga kransekake, og det passa godt med 40 gjester til feiringa.

Søndag
Vel fremme i Newcastle fikk vi lasta inn i bussen, og begynt turen videre til Scarborough. Det ble ikke plass til all bagasjen i bussen, så noe måtte sendes med en liten varebil. Det er ikke samme størrelsen på bagasjeplassen i de engelske bussene, som det som vi er vant til.

Hotellet vårt
Bussturen ble en rykkete opplevelse, men vi kom frem.
Der fikk vi oss en liten stuss, når vi så hvor vi skulle bo. Ikke bare det at fargen stakk seg ut, men hotellet som vi skulle bo på skulle nemlig ha vært stengt lørdagen i uka før vi kom. Eieren av hotellet hadde fått hjerteinfarkt, personalet hadde forsvunnet, så hotellet var tomt.
Det som reddet det hele, var at eieren av en pub rett ved siden av, hadde tatt på seg å sørge for at vi kunne bo der og at vi fikk det vi skulle ha. En av de ansatte der, Martin, skulle være vår vert mens vi var der.
Verten vår Martin
Etter en del om og men fikk vi oss rom alle sammen, bortsett fra to som fikk seg rom på et hotell like i nærheten. Når alle hadde fått inn bagasjen, var det middag. Den inntok vi i ene halvdelen av en pub, ca. 50 meter fra hotellet. Der fikk vi forrett, hovedrett og dessert. For de fleste var det kjærkomment med litt mat nå, så alle spiste godt.
Om kvelden var det ”Townwalk”. En guide tok oss med rundt om på forskjellige steder, bla. gågaten i Scarborough, viste oss forskjellige snarveier, tipset om en del ting som var viktig å huske på, og svarte ellers på de spørsmål som dukket opp.

Mandag
Heldagsutflukt til North York Moors. Vi besøkte dei to fiskarlandsbyane, Robin Hood’s Bay og Whitby. Etter sagnet så er Robin Hood gravlagt i Robin Hood’s Bay. Der var dei brattaste gatene eg, og fleire med meg nokon gong har gått i. Vi kikka oss litt rundt der før vi fortsette til Whitby.
I Whitby er Dracula’s grav. Det var veldig populært å bli tatt bilde av der. Vi gjekk ned trappene derifra til havna. Der fekk vi i oppgåve å telle trappetrinna mens vi gjekk nedover mot havna. Den oppgåva vart tatt alvorleg, og ein god del forskjellige svar kom på antallet. Det rette tallet var 99, og mange hadde rett svar. Vi rigga oss opp og spilte i ein paviljong som låg ved utløpet av havna. Ut med ei tom instrumentkasse, og punda strøymde oppi etterkvart som vi spilte.
Når vi reiste fra Whitby så var det tid for Flamingoland. Det var noe som dei fleste hadde gleda seg til.
Forventningene ble stort sett oppfylt også. Etter Flamingoland var det tid for å reise tilbake til Scarborough. Her tok sjåføren vår en omvei, så vi fekk anlednind til å sjå togstasjonen som er med i Harry Potter filmane, og så vidare til ”Aidensfield”. Der Kjente dei fleste som har sett litt på serien seg igjen. Puben, politistasjonen, og ikkje minst så var garden til Greengrass eit syn. Vi fikk vite at det var den einaste garden i England som fikk betalt for å holde det rotete og ruskete, slik som vi ser i serien.
Nokre av ungane feira jonsokafta med å gå å bade på stranda i Scarborough på ettermiddagen. Temperaturen var fin, og stranda likeså.

Tirsdag
I dag var det fri om formiddagen, og den vart brukt til å sjå seg om i Scarborough, handle og ellers det som en måtte ha lyst til. Nokre av vaktene tok med seg dei som hadde lyst, og gjekk i Atlantic badepark. Det var ein stor opplevelse for dei som var med på det.
Om ettermiddagen var vi med på parade i South Bay. Det var omtrent 10 minutt å gå fra hotellet.
Det var en nydelig dag med steikande sol, så det var varmt å gå i uniform. Vi gikk i lag med tre andre korps langsmed heile promenaden i South Bay.
Promenaden
Marsjering og spilling gikk svært bra.
Etter middag var det mange som var på stranda i North Bay og bada. Noen av vaktene hadde frikveld, så dei var på by’n og kikka.

Onsdag
Heldagsutflukt til York. Vi hadde guide som fortalte oss ein del om katedralen, før vi gikk inn. Et særdeles imponerende byggverk. Vi var der en time, men skal en få kikke litt godt bør en ha en hel dag.
Katedral
Så var det litt mat i livet før vi spilte på Parliament Street. Det låg i gågata, og var en ganske stor åpen plass omkransa med trær.
Alle ledige vakter passet på instrumentkasser, ryggsekker osv. pga. at vi ble advart mot tyveri. Det såg ut til å være en nødvendig forholdsregel.
Besøk på Jorvik Viking Museum sto på planen etterpå. Rundt halvparten av korpset var der, mens de andre traska rundt i by’n.
Bowling var det som var på planen etter middag. For mange var det første gang, men det så ikke ut til å være noe hinder. Det ble en vellykket kveld for alle som var med, og vi var godt hjelpte av en svært hyggeleg guide.
Harald Oppedal kunne ikke være med, for han var opptatt med å komponere en melodi som vi skulle bruke i forbindelse med neste dag’s opptreden i gågata i Scarborough.

Torsdag
En liten tur på by’n eller promenaden for dei fleste, før spilling i gågata.
Noen av oss måtte til med ei lita øving, for å lære den reinlenderen, ”Hilsen til Scarborough”, som H. Oppedal komponerte kvelden før.
Så var det oppstilling ved Brunswick Pavillion, og siste opptreden på turen.
Når vi spilte ”Hilsen til Scarborough”, danset Janne Krogenes og Knut Åland til , iført bunad. Det var et populært innslag. Det kom en del i kassa i dag også.
Etterpå fikk H. Oppedal skryt for korpset av han som dirigerer ”Yorkshire Brass Band”. Det er et av dei bedre og best kjente korpsa i England, så det var hyggelig.
Lunsj i dag bestod av pizza, innkjøpt for de pengene vi hadde fått inn i instrumentkassene vi satte ut der vi opptrådte.
Så var det å få handle (shoppe) seg ferdig da. En del ble vel ikke ferdig, mens andre hadde begynt å merke at det koster å være på tur.
Om kvelden var det karaoke, etter nok en fantastisk tre retters middag. Her våga dei fleste seg fram å synge, så det ble noen kjekke timer på puben før eieren av puben (verten vår) ble litt for ivrig til å synge. Han tok over litt for lenge, så gnisten gjekk litt ut av ungane, og da var kvelden over.

Fredag
Pakking og rydding var det som stod på programmet for dei aller fleste i dag. Noen var litt smarte og pakka mesteparten i går, for da fikk dei sjå om det var plass til meir.
En siste tur på by’n før avreise fikk dei fleste tid til likevel.
Litt grått og tungt vær, men regnet kom ikke før vi var på vei til båten.
Når vi vel var kommet om bord, var det tid for litt taxfree og avslapping etter køståing og venting.

Lørdag
Frokost og kaffi i salongen. En siste tur på taxfree for dei som ikke var ferdig, og så var vi så å sei i Bergen. Flott vær, både under overfarten og i dag. Mye båter på havna i Bergen.
I kø for å komme seg i land, og så var det i bussen og på tur hjem. Det klaffet med fergene hele veien, så vi var hjemme over en og en halv time før skjema.
Vi tok bilde av heile gjengen samla, og så var det ”GOD SOMMERFERIE”

Alle oppførte seg eksemplarisk og fint, så å reise på tur med denne gjengen er ikkje noko problem i det heile.

Gå til nyhendearkiv

SKAL BRYGGJA VERE EIGE SOKN??
Trekningsliste, Haustfesten til Hei og Hå 4H
Hei og Hå 4H
Status pr. 26.oktober. Gapahuk ved Lefdalsvatnet, 4H-prosjekt
Opning av "Draumeplassen" ved Lefdalsvatnet
Har de leikar, ting til skulekjøkkenet o.l. så tek Bryggja Skule imot
År 2018 er blitt eit år kor vi skriv «ny» historie for bygda vår.
Søknadskjema for elevopptak i Bryggja skule AS, og skjema for samtykkje